Instagram kävijätiedot ja niiden analysointi (kevät 2021)

Instagram kävijätietoijen analysointi

Instagram kävijätiedot (insights) on yritys- ja sisällöntuottajatilien työkalu, jonka avulla seuraat tilisi tärkeimpiä tunnuslukuja, sisällön vaikuttavuutta ja onnistumista, sekä saat hyödyllistä tietoa kohderyhmästäsi. Kävijätiedot tarjoaa laajan kattauksen erilaista analytiikkaa ja numeroita, jonka avulla säädät sosiaalisen median markkinointia haluttuun suuntaan. Tilastoilla on kiva mässäillä ja algoritmeistä, omista tavoitteista sekä yrityksen sesongista riippuen on hyvä muokata markkinoinnin toimenpiteitä tehokkaamman some-viestinnän tekemiseksi. Tässä artikkelissa esittelen sen kirjoitushetkellä (helmikuu 2021) tärkeimpiä Instagram kävijätiedot -työkalun ominaisuuksia.

Näin otat Instagram kävijätiedot käyttöösi

Avaa Instagram-sovellus ja oma profiilisi. Näpäytä oikean yläkulman hampurilaisvalikkoa ja valitse Asetukset -> Tili -> Lisää uusi ammattilaistili -> Valitse tiliäsi parhaiten kuvaava luokka (kuten bloggaaja, koulutus tai yrittäjä) -> Anna puhelinnumero tai sähköpostiosoite -> Vahvista puhelinnumerosi/sähköpostiosoitteesi.

Kävijätietojen analysointi: yleiskatsaus on vain pintaraapaisu

Instagram kävijätiedot -ominaisuus antaa mahdollisuuden tarkastella profiilisi kävijätietoja viimeisen 7 tai 30 päivän ajalta. Yleiskatsaus-otsikon alta näet tavoittamiesi tilien lukumäärän, näyttökertojen lukumäärän, sisältösi vuorovaikutukset sekä vierailujen määrän profiilissa. Niin koukuttavaa kuin näiden lukujen tuijottaminen onkin, eivät luvut itsessään anna kovinkaan informatiivista tietoa sisältösi laadusta. On toki mielekästä ja tavoittelemisen arvoista pitää nämä luvut noususuhdanteessa, mutta arvokkaampaa tietoa saat seuraavasta osiosta.

Instagram kävijätiedot: kohderyhmä-tietojen analysointi

Yleisösi-otsikon alta löydät seuraajiesi tunnusluvut, kuten ikäryhmän, sukupuolijakauman sekä maantieteelliset tiedot. Kohderyhmätiedot ovat muuhun Instagramin tarjoamaan dataan verrattuna suhteellisen suppeat, mutta toki antavat osviittaa siitä, onko viestinnällä onnistuttu tavoittamaan esimerkiksi haluttua ikäryhmää.

Tavoitteena Instagram seuraajamäärän kasvu

Kasvua tavoittelevalle sisällöntuottajalle Jakamasi sisältö -otsakkeen alta löytyvät kävijätiedot ovat todellinen aarre. Mielenkiintoiseksi ominaisuuden tekee se, että täällä pystyt helposti vertaamaan julkaisuja keskenään ja näin tekemään johtopäätöksiä siitä, minkälainen sisältö puree yleisöösi ja minkälaiset julkaisut tavoittavat eniten ihmisiä. Jotta Jakamasi sisältö -osion analytiikka olisi mahdollisimman hyödyllistä, kannattaa tarkastella viimeisen 30–90 päivän ajanjaksoa.

Tällä hetkellä (alkuvuonna 2021) Instagramin algoritmit suosivat julkaisuja, jotka saavat eniten uudelleenjakoja, kattavuutta, tallennuksia sekä kommentteja.

Instagram kävijätiedot ja analytiikan hyödyntäminen

Kattavuus: Niiden ihmisten määrä, jotka näkivät julkaisun vähintään kerran.
Näyttökerrat: Niiden kertojen määrä, jolloin julkaisu on ollut näytöllä.
Tallennusta: Niiden kertojen määrä, jolloin julkaisu on tallennettu Tallennetut-listaan/-kansioon.
Kommentit: Kommenttien määrä julkaisussa.

Algoritmit suosivat erityisesti julkaisuja, jotka saavat eniten sitoutumista tilin olemassa olevilta seuraajilta. Arvosta siksi mieluummin tallennusten, kommenttien ja kattavuuden määrää enemmän kuin näyttökertojen. Pyri tuottamaan enemmän sellaisia sisältöjä, joita yleisösi haluaa tallentaa sekä jakaa. Omaa analytiikkaa seuraamalla sekä analysoimalla löydät sellaiset julkaisut ja aiheet joita yleisösi rakastaa.

Mel | @iammelschmidt

PS. Tilaa Kasvukrije, jos haluat ensimmäisten joukossa saada tietoa hyödyllisistä markkinoinnin ja brändäyksen resursseista, blogikirjoituksista sekä valmennuksista.

Oletko valmis muuttamaan sisällöntuotantoprosessin kannattavaksi some-viestinnäksi? Tutustu 5 päivän sisällöntuotantotreeniin >

Edellinen
Edellinen

Ruutuaika väheni 77 % – kaksi viikkoa ilman puhelinta

Seuraava
Seuraava

Brändäys verkossa – osa 3/3