Näin analysoit Instagram-tilisi kävijätietoja – Osa 1

Näin analysoit Instagram-tilisi kävijätietoja • Kesto: 6 min

Instagram on loistava kanava jakaa graafista sisältöä niin yksityishenkilönä kuin yrityksenäkin. Ne meistä, jotka pitävät datasta ja tilastoista eivät kuitenkaan saa sammutettua tiedonjanoaan pelkällä julkaisun tykkääjien ja profiilin seuraajien määrällä, joihin tavallisen profiilin tilastot käytännössä rajoittuvat. Tähän on ratkaisuna Instagramin yritysprofiilit, jotka antavat pääsyn laajempaan kävijästatistiikkaan.

Yritysprofiilin hyödyntäminen

Yritysprofiili on lähtökohtaisesti tarkoitettu nimensä mukaisesti yritysten käyttöön, sillä se mahdollistaa julkaisuiden markkinoinnin mainosrahalla sekä yhteydenottopainikkeiden lisäämisen profiiliin. Lisäksi pääset selaamaan kävijätietoja, joiden avulla voit oppia tuntemaan seuraajakuntasi ja kohderyhmäsi paremmin.

Instagramin kävijätiedot antavat nopean katsauksen siihen, miten hyvin yleisösi sitoutuu julkaisuihisi. Instagramissa ”menestyminen” on pelkkää algoritmia ja sen mukaan pelaamista. Seuraajien ostaminen tai muut epärehelliset keinot kitkeytyvät pois yhä nopeammin. Kuulopuheita on paljon, ja huhut kiertävät, millä keinoilla saat julkaisusi paremmin seuraajiesi fiidiin näkyviin. Kylmä fakta on se, että sisällöllä on merkitystä. Laadukas ja aito somesisältö parantaa sitoutumisia, jolloin Instagram näyttää sisältöjäsi myös herkemmin muille seuraajillesi.

Päiväkohtaiset tilastot Instagramissa

Kävijätietojen läpikäynti

Instagramin kävijätiedot jakautuvat kolmeen kategoriaan: Toiminta, Sisältö ja Kohderyhmä. Kävijätietoja voit selata sekä koko profiilin tasolla profiilisi yläkulman valikosta, tai julkaisukohtaisesti jokaisen julkaisun alta ”Näytä kävijätiedot” painikkeella.

Toiminta

Kävijätietojen ensimmäisellä välilehdellä on profiilissasi tapahtuneen toiminnan yhteenveto viimeisen seitsemän päivän ajalta. Ensimmäisenä osiona on tapahtumat, joka näyttää päiväkohtaisesti, kuinka monta ihmistä on vieraillut profiilissasi tai klikannut profiilisi sivustolinkkiä. Lisäksi molempien lukujen alta löytyy vertailu edelliseen seitsemään päivään, joten voit seurata miten toiminta on muuttunut tällä ajanjaksolla.

Tutustuminen on Toiminta-välilehden toinen osio. Se esittelee kaksi olennaista termiä, Kattavuuden ja Näyttökerrat. Kattavuus kuvastaa uniikkien näyttökertojen määrää, eli kuinka monta profiilia on julkaisusi nähnyt. Näyttökerrat laskevat julkaisuidesi kokonaisnäyttömäärää, eli yksi profiili voi olla nähnyt julkaisusi vaikka viisi kertaa syötteessään.

Miten hyödyntää tätä tietoa:

  • Hyvä yleisnäkymä viimeisen seitsemän päivän kävijäaktiivisuuteen
  • Luvut kuten sivustoklikkaukset ovat tärkeitä markkinoinnin tavoitteita – ne ohjaavat seuraajiasi kohti myyntiputkea.
  • Tavoitetut tilit viimeiseltä viikolta on tunnusluku joka kuvastaa yhtäaikaa sekä omien sisältöjesi laatua, että seuraajiesi laatua. Jos postaat esimerkiksi säännöllisesti neljä kertaa viikossa, mutta tavoittamiesi tilien määrä on alle 2/3 seuraajiesi lukumäärästä, viittaa se heikkoon tavoittavuuteen tai "huonoon" seuraajakuntaan, kuten botteihin tai epäaktiivisiin profiileihin. (Huom. Instagramin algoritmi perustuu siihen, että julkaisusi saavuttavat nopeasti sitoutumisia. Botit eivät sitoudu, joten ne laskevat sitoutumisastettasi ja julkaisuidesi jakelua oikeille seuraajille)
kävijätiedot toiminta

Sisältö

Sisältö-välilehdellä näet, mitä olet julkaissut fiidiisi ja tarinaasi, sekä mitä markkinointeja sinulla on mahdollisesti ollut käynnissä viimeisen seitsemän päivän aikana.

Sisällön alta pääset tutustumaan julkaisukohtaisesti kävijätietoihin, jotka ovat todennäköisesti kiinnostavinta tietoa. Painamalla ”Näytä kaikki”, näet kaikki julkaisusi ja miten ne rankkautuvat keskenään eri mittareilla. Palaamme julkaisukohtaisiin kävijätietoihin myöhemmin tässä blogissa.

Miten hyödyntää tätä tietoa:

  • Näet viimeisen viikon näytetyimmät julkaisut, ja voit vertailla omaa aktiivisuuttasi edelliseen viikkoon.
  • Täältä pääset vertailemaan kaikkia julkaisujasi ja niiden lukuja toisiinsa
  • Jos ylläpidät hyvää säännöllistä julkaisuaikataulua, julkaisujen määrä ei kerro suuresti mitään, sillä se pysyy vakiona.
instagramin kävijätietojen sisältö

Kohderyhmä

Täällä näet seuraajiesi kehityksen, heidän sijaintinsa kaupungeittain ja maittain, ikäjakauman, sukupuolijakauman ja kellonajat ja päivät, jolloin seuraajasi ovat aktiivisimmillaan.

Miten hyödyntää tätä tietoa:

  • Kohdistatko myynnin ja markkinointisi oikealle kohderyhmälle? Eroaako oma mielikuvasi kohderyhmästäsi Instagram-yleisöstäsi? Voitko tarkentaa kohdistuksia, mainoksia, myyntitekstejä ja sisältöjäsi paremmin Instagramin kohderyhmällesi, vai pitäisikö sinun muuttaa jotain, jotta tavoitat haluamasi kohderyhmän.
  • Seuraajien päivä- ja tuntikohtainen aktiivisuus kertoo, mihin aikaan ja minä päivinä sinulla kannattaa olla uutta sisältöä julkaistuna, jotta se tavoittaisi mahdollisimman monet.
kävijätiedot kohderyhmä

Entä kuvakohtaiset tiedot?

Instagramin kävijätiedot ovat kiinnostavia, varsinkin kun voit verrata julkaisuja toisiinsa. Kerromme lisää kuvakohtaisista kävijätiedoista blogin toisessa osassa! Liittymällä VIP-listallemme pääset käsiksi vastaavaan lisämateriaaliin ennen muita 😉

Tuomas
Tuomas
S-Comin markkinointikoordinaattori, sisällöntuottaja ja nörtti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *