hakukonemainonta blogi

Hakukonemainonta: Mitä, miten, miksi?

Hakukonemainonta: Mitä, miten, miksi?  • Kesto: 6 min.

Puhumme paljon siitä, miten toteuttaa yrityksen markkinointia pienellä budjetilla. Monet kuvittelevat, että sosiaalisen median viestintä on ilmainen korvaava vaihtoehto mainostamiselle, ja että mainonta tarkoittaa ainoastaan kallista tilaa printtijulkaisuista tai televisiosta. Mainonnan ei kuitenkaan tarvitse maksaa tuhansia euroja, vaan alkuun pääsee pienelläkin, jopa muutamien eurojen budjetilla. Yksi helpoimmista tavoista aloittaa mainostaminen verkossa on Googlen Ads-alustalla (entiseltä nimeltään Google AdWords) toteutettu hakukonemainonta. Tällöin mainoksesi näytetään ja kohdistetaan niille, jotka ovat jo valmiiksi etsimässä tietoa Googlesta esimerkiksi sinun tarjoamiin tuotteisiin liittyen. Sijoituksesi hakutuloksien joukossa vaikuttaa vahvasti klikkeihin ja myyntiin.

Hyvä mainos takaa hyvän sijoituksen myös hakukonemainonnassa

Samaan tapaan kuin Google suosii hyviä nettisivuja hakukoneoptimoinnissa, se suosii myös hyviä mainoksia hakukonemainonnassa. Ads antaa mainoksille ratingin usean eri komponentin tuloksena. Asioita, jotka vaikuttavat mainoksesi ratingiin ovat mm. laskeutumissivun osuvuus mainoksen hakusanoihin ja sivuston responsiivisuus.

Google Adsissa mainostaessa, asetat mainoksillesi maksimihinnan, jonka olet valmis maksamaan asettamastasi tavoitteesta, oli se sitten klikkaus, näyttökerta tai konversio. Hakukonemainonta toimii Googlessa huutokauppaperiaatteella. Se, joka tarjoaa eniten parhaalla mainoksella, saa korkeimman korkeimman mainospaikan.

Parhaimpia puolia Googlen hakukonemainonnassa on tulosten seuranta. Adsista näet helposti, kuinka moni on eri mainoksesi nähnyt, moniko niitä on klikannut ja mikä mainoksesi budjetin tilanne on. Tärkeitä lukuja joita analytiikasta näet, ovat:

Impressiot – Moniko on mainoksesi nähnyt
Interaktiot – Moniko on mainostasi klikannut
Interaktioprosentti (Click Through Rate, CTR) – Miten suuri osuus mainoksesi näkijöistä on klikannut mainostasi
Cost Per Click (CPC)- Miten paljon mainostesi näyttäminen on loppujen lopuksi maksanut per klikkaus
Konversiot – Moniko on ostanut mainoksesi kautta
Hinta/konversio – Paljonko mainosbudjettia on käytetty kerskimäärin yhden konversion saavuttamiseksi
Konversioprosentti – Mikä osuus mainoksesi klikkaajista on edennyt ostoon saakka

Ensimmäinen hakukonemainoksesi

Ensimmäistä hakukonemainostasi luodessa käy läpi ainakin seuraavat askeleet:

  1. Mieti mikä on mainostuksesi tavoite
  2. Luo kampanja
  3. Tutki potentiaalisia hakusanoja
  4. Määritä kampanjan tavoitteeseen sopivat hakusanat
  5. Valitse itsellesi sopiva budjetti
  6. Luo hakusanoille useampi erilainen mainos
  7. Käynnistä kampanja
  8. Seuraa kampanjan tuloksia
  9. Paranna mainoksiasi tulosten perusteella

Nämä askeleet luovat hyvän rungon hakukonemainoksien luomiseksi ja hallitsemiseksi.

hakukonemainonta kädet

Tarkkaile, testaa ja säädä

Aloita maalaamaan isolla pensselillä. Kokeile siis ensin laajasti erilaisia variaatioita mainoksista, hakusanoista ja laskeutumissivuista. Kun tuloksia rupeaa syntymään, voit tarkentaa ja viilata mainoksiasi tehokkaammiksi. Hyödyntämällä tietoa jota saat analytiikasta, voit pikku hiljaa luoda tehokkaampia mainoksia. Luo kerralla vaikka 5 erilaista mainosta samasta tuotteesta ja vertaile, miten ne toimivat keskenään ja eri hakusanoissa. Pienillä muutoksilla voi olla suurikin vaikutus. Niin kuin SEO, hakukonemainonta on jatkuva prosessi, joka vaatii tarkkailua ja säätämistä. Ajan myötä näet, mitkä ovat haetuimpia hakusanoja, millä hakusanoilla saat korkeimmat klikkausprosentit, ja mitkä hakusanat ovat halvimpia.

Tulosten syntyminen vaatii kuitenkin aikaa, joten anna mainosten elää, jotta et perusta muutospäätöksiäsi vain parin päivän tuloksille. Parin viikon jälkeen tulokset rupeavat tasoittumaan, ja voit miettiä mitä pitäisi muuttaa. Muista myös sekin, että jos mainosbudjettisi on vain muutamia euroja, se kuluu nopeasti eikä se välttämättä vielä anna tarkkaa kuvaa mainoksen tehokkuudesta. Varsinkin hakusanoilla, joiden hakuvolyymi on suuri, pystyisit polttamaan loputtomasti rahaa korkeimpia hakusijoituksia tavoitellessa. Jossain menee kuitenkin raja, miten suuri määrä liikennettä on hyödyllistä.

Psst… Hakukonemainonta ja hakukoneoptimointi kulkevat käsi kädessä. Orgaaninen hakukonenäkyvyys on luotetumpaa kuin mainoksissa näkyminen. Ota siis hakukoneoptimointi haltuun uuden oppaamme, Menesty hakukoneissa, 20 askelta sisällön hakukoneoptimointiin, avulla!

 

 

Tuomas
Tuomas
S-Comin markkinointikoordinaattori, sisällöntuottaja ja nörtti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *