Copywriting vinkit

Buustaa tekstejäsi näillä copywriting-vinkeillä!

Buustaa tekstejäsi näillä copywriting-vinkeillä! • Kesto: 5 min.

Mitä on copywriting? Simppelisti sanottuna copywriting on myyntikeskeisten tekstien kirjoittamista. Kun ymmärrät, miten kirjoitat hyviä myyviä tekstejä, parannat blogiesi ja mainostesi tehokkuutta.

Yritysten tuottamien tekstien tavoite on loppujen lopuksi aina muuttaa lukija asiakkaaksi. Copywriting on tärkeää niin myynnin kuin hakukoneoptimoinnin kannalta, sillä hakukone pyrkii ajattelemaan kuten asiakkaasi. Hyvin kirjoitettu ja selkeä teksti sekä nostaa orgaanista näkyvyyttäsi että kasvattaa myyntiäsi!

Hyvä copywriting rakentuu ostoprosessin ympärille

Jotta ymmärtää hyvän tekstin rakenteen, on mietittävä, mitä vaiheita lukija käy läpi ennen ostoa.

Kaikki alkaa huomiosta. Huomiota herätetään iskevällä ja osuvalla otsikolla, joka saa henkilön lukemaan tekstin alun. Viimeistään ensimmäisen kappaleen on saatava lukija kiinnostumaan. Kun tekstissä on esitetty ne kivenkovat hyödyt, joita lukija saisi tuotteesta, hän haluaa tuotteen. Tekstin lopussa (ja miksei muissakin sopivissa kohdissa), lukijaa kehotetaan toimintaan, eli ostamaan, liittymään postituslistalle tai ottamaan yhteyttä.

Tämän saman nelivaiheisen prosessin voi toteuttaa niin lyhyissä parin virkkeen somepostauksissa, blogeissa tai jopa useista teksteistä koostuvissa myyntiprosesseissa. Periaate ja vaiheet ovat kuitenkin aina samat, joten varmista, että nämä elementit löytyvät jokaisesta tekstistäsi!

Copywriting tekstirakenne

Ilman otsikkoa ei ole lukijaa

Hyvässä tekstissä jo pelkkä otsikko herättää lukijan kiinnostuksen ja vakuuttaa tämän vähintään lukemaan ensimmäisen kappaleen leipätekstiä.

Otsikko on lukijan ensikosketus tekstiisi, joten sen tulee antaa oikea ensivaikutelma tekstin sisällöstä ja aiheesta. Klikkiotsikot herättävät huomion, mutta ovat usein liian johdattelevia. Vältä vaikeita ilmaisuja ja johtamasta lukijaasi harhaan.

Toimiva otsikko on:

  • Spesifi - Tekstin aiheen on tultava selväksi otsikosta. Tämä on tärkeää myös hakukoneoptimointiin liittyvistä syistä.
  • Erottuva ja omaperäinen - Persoonallisuus ja erottuvuus kiinnittää lukijan huomion. Toimi eri tavalla kuin muut!
  • Toimintaan kannustava - Mitä asiakas saa jos toimii heti. Käytä toimintaan kehottavia sanoja jo otsikossa
  • Hyödyllinen - Hyvä otsikko ei ole pelkästään oivaltava tai pelkkä klikkiotsikko, vaan kertoo jo miksi teksti on hyödyllinen.

Leipäteksti vakuuttaa ostamaan

Kysymykset tekstin alussa saavat lukijan ajattelemaan ja lukemaan eteenpäin vastauksen löytääkseen.

Copywritingissa ja markkinoinnissa yleisesti tuotteen hyödyt ovat paljon tärkeämpiä kuin itse ominaisuudet. Tuote itsessään ei ole merkityksellinen, vaan sen ratkaisemat ongelmat ja sen tuomat hyödyt.

Mieti, miten esität lukuja. Kumpi kuulostaa paremmalta:

"Myynti tuplaantui" vai "Myynti kasvoi 103 %"

Helposti ymmärrettävät ilmaisut ovat tehokkaita. Tässä esimerkissä myynnin tuplaantuminen on parempi tapa sanoa asia tekstissä, sillä sen ymmärtää heti.

Tunteiden rooli liiketoiminnassa on huomattava, varsinkin toimintaa edeltävässä vaiheessa. Vetoa tekstilläsi lukijan tunteisiin kuvailemalla tuotteitasi ja niiden hyötyjä värikkäällä kielellä. Käytä superlatiiveja harkitusti kiinnittämään lukijan huomion haluamiisi asioihin.

Suorat toimintaan ohjaavat huomiosanat, kuten ilmainen, nyt, heti ja osta, ovat tunnetusti toimivia. Tarjoamalla eksklusiivisuutta ja aikarajoitteisia tarjouksia, luot asiakkaalle syyn toimia nyt eikä myöhemmin.

Tekstin pituudelle on vain yksi sääntö: teksti on oikean pituinen silloin, kun se saa lukijan vastaamaan toimintakehotteeseesi. Joskus siihen vastataan kahden virkkeen jälkeen, toisinaan se vaatii pitkän lämmittelyn. Testaa siis erilaisia tekstejä, ja hio niistä parhaimmat yhteen.

Copywriting tehokkaammaksi näillä vinkeillä

Kirjoitit sitten blogeja tai mainostekstejä yrityksellesi, nämä vinkit haltuun ottamalla parannat viestisi välittymistä ja pidät lukijat tekstisi äärellä.

1. Hyödynnä tuotteesi hyötyjä ja kerro, mitä ongelmia tuotteesi ratkaisee. Vertaa myös kilpailijoihisi, ja kerro, miksi tuotteesi on paras vaihtoehto markkinoilla.

2. Kerro mitä hyötyjä tuotteestasi on juuri "hänelle". Kirjoita teksti henkilökohtaiseksi ja puhuttele lukijaa. Keskity lukijaan ja mitä hän tuotteesta saa. Ei "Me tarjoamme" vaan "Sinä saat".

3. Kirjoita kohderyhmällesi. Käytä lukijoidesi tyyliä tehdäksesi tekstin heidänlaisekseen. Mieti esimerkiksi mitä sanoja kohderyhmäsi haluaa kuulla?

4. Tunne käyttämäsi viestintäkanava. Kirjoita tekstisi kanavan mahdollisuudet, rajoitteet ja käyttäjäkunta huomioon ottaen.

5. Vältä liian pitkiä tekstejä. Lukija menettää kiinnostuksensa, kun ei saa hakemaansa hyötyä tarpeeksi nopeasti.

6. Kehoita toimimaan. Copywritingin tarkoituksena on ohjata lukija tekemään haluttuja toimia, kuten ostamaan. Sisällytä toimintakehotteita tekstisi yhteydessä, jotta lukijan on helpompi edetä.

7. Kannusta lukijaa nopeaan toimintaan puhumalla aktiivissa ja kehottamalla toimimaan nyt, kun esimerkiksi tarjous on voimassa.

8. Pysy totuudenmukaisena, äläkä anna tekstissä lupauksia, joita et voi pitää.

9. Tarkista tekstisi. Tämän pitäisi olla itsestään selvää, mutta kirjoitusvirheet vievät nopeasti uskottavuuden viestiltäsi.

Lukijat ovat oppineet sivuuttamaan markkinointiviestit eri kanavissa, sillä mainoksia tulvii kaikkialta. Tämä on johtanut siihen, että huomion kiinnittäminen ja kiinnostuksen herättäminen on vaikeampaa. Pidä viestisi siis ytimekkäänä ja nopeasti prosessoitavana. Vältä esimerkiksi pitkiä yhtenäisiä kappaleita, ja riko tekstiä ranskalaisilla viivoilla, korostetuilla sanoilla, väliotsikoilla, kuvilla ja muilla viestin välittämistä helpottavilla keinoilla.

---

Liity nyt VIP-listalle, niin saat ilmaisen työkalun copywritingin tueksi. Lähetämme VIP-listalaisillemme aina lisämateriaalia blogien vinkkien toteuttamiseen.

Lisää käytännön vinkkejä tekemiseen saat myös helposti ottamalla yhteyttä meihin, niin katsotaan yhdessä copywriting kuntoon!

Tuomas
Tuomas
S-Comin markkinointikoordinaattori, sisällöntuottaja ja nörtti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *