instagram analytiikka

Näin analysoit Instagram-tilisi kävijätietoja – Osa 2

Näin analysoit Instagram-tilisi kävijätietoja - Osa 2 • Kesto: 5 min

Jatkoa Instagramin kävijätietojen analysointiin - osa 1.

Kävijätiedot kertovat sinulle paljon seuraajiesi käyttäytymisestä julkaisuissasi. Analysoi Instagram-tilisi kävijätietoja, jotta voit tarjota seuraajillesi relevantimpaa sisältöä, joka saavuttaa paremmin myös omat liiketoiminnalliset tavoitteesi.

Parhaiden julkaisujen vertailu

Voit vertailla miten julkaisusi rankkautuvat keskenään eri tunnusluvuissa Sisältö-välilehden Syötejulkaisujen alta. Kaikki julkaisusi haluamaltasi aikaväliltä on lajiteltavissa eri tunnuslukujen mukaan. Lajitteluvaihtoehtoja on tätä blogia kirjoittaessa 14, ja olen jakanut ne karkeasti kolmeen kategoriaan:

Kanssakäyminen

  • Vierailut profiilissa
  • Seuraajat
  • Sivustoklikkaukset
  • Puhelut
  • Sähköpostit
  • Tekstiviestit
  • Hae reittiohjeet

Sitoutuminen julkaisuun

  • Sitoutuminen
  • Tykkäykset
  • Kommentit
  • Jaot
  • Tallennettu

Kattavuus

  • Kattavuus
  • Näyttökerrat

Kanssakäymiset ovat liiketoiminnallisesti merkittävimmät luvut. Niissä julkaisusi näkijä on osoittanut kiinnostuksesi yritystäsi kohtaan joko yhteydenotolla tai tutustumalla lisää yrityksesi tai Instagram-profiilisi tarjontaan. Aitoja kaupallisia yhteydenottoja tulee harvoin, mutta ne ovat silloin sitäkin arvokkaampia. Vierailut profiilissa käytännössä aloittaa mahdollisen kanssakäymisen, sillä seuraamista lukuunottamatta  kaikki toiminnot on tehtävä julkaisijan profiilin kautta. Syötejulkaisuihin ei voi lisätä toimintokehotteita. Muutaman yritysprofiilin kävijätietoja katsomalla, karkeasti yksi kolmesta julkaisusta on saanut vierailijoita linkkaamalleen sivustolle, ja sähköposteja ja puheluita on tullut harvoin jos koskaan. Mitä enemmän vierailuja profiiliin julkaisusi tuottavat, sitä houkuttelevampia ne julkaisut ovat olleet markkinoinnin ja myynnin mielessä. Julkaisun nähneet ovat kiinnostuneet profiilistasi, eivätkä pelkästään julkaisun sisällöstä. Jos saat ohjattua kävijäsi profiiliisi ja siitä mahdollisesti vielä verkkosivuillesi, on tämä kävijä aina askeleita lähempänä yhteydenottoa ja mahdollista myyntiä. Seuraajat-luku kuvastaa niiden kävijöiden määrää, jotka seurasivat profiiliasi juuri kyseisen julkaisun kautta.

Sitoutumiset ovat myös tärkeitä. Mitä enemmän seuraajasi sitoutuvat julkaisuusi juuri kun se on julkaistu, sitä laajemmin sitä jaetaan muillekin. Parhaassa tapauksessa julkaisusi pääsee Instagramin hakuosion hashtagien suosituimmat-listaukseen, joka tuo huomattavaa lisänäkyvyyttä sisällöllesi. Tässä on kuitenkin merkitystä hashtagilla, jonka top-tulokseksi se pääsee, joten käytä relevantteja hashtageja.

Sitoutumiset sisältävät tykkäykset ja kommentit julkaisussa. Saamalla kävijän sitoutumaan julkaisuusi esimerkiksi kommenttikehotteella, hänelle suositellaan todennäköisemmin sinun sisältöjäsi jatkossakin. Kommentit ovat varsinkin tehokkaita, sillä niistä jää vahvempi muistijälki kävijälle, ja ne vaativat hieman enemmän sitoutumista julkaisuun kuin helppo tuplatäppäys etusivun fiidissä.

Instagramissa voi tallentaa toisten julkaisuja talteen listoille, jotta voit palata niihin myöhemmin helposti takaisin esimerkiksi inspiraation vuoksi. Tallennettu-suodatus näyttää moniko käyttäjä on tallentanut julkaisujasi. Kattavuus ja näyttökerrat tarkoittivat uniikkien profiilien määrää, jotka näkivät julkaisusi, sekä kuinka monta kertaa sitä on yhteensä näytetty.

Kuvakohtaiset kävijätiedot

Kun avaat kävijätiedot oman profiilisi fiidistä, pääset analysoimaan tarkempia tietoja, mistä liikenne on tullut julkaisuusi. Nämä luvut kertovat, onko kuvasi saanut esimerkiksi huomattavan paljon huomiota avainsanoissa. Valitettavasti avainsanakohtaista statistiikkkaa ei kävijätiedoista löydy, joten jää arvailun varaan, mikä hashtagi on osoittautunut napakympiksi.

Lisäksi kuvan kävijätiedoissa näet normaalit tykkäykset, kommentit, jaot ja tallennukset, sekä kuinka moni on esimerkiksi vieraillut profiilissasi juuri kyseisen julkaisun kautta.

instagram kuvakohtaiset kävijätiedot

Lopuksi

Instagramin kävijätiedot antavat hyvää dataa, jota someaktiivinen yritys voi hyödyntää liiketoiminnassaan. Jos kaipaat lisäapua analyyseissa, laita meille viestiä niin jutellaan lisää! Olemme myös kirjoittaneet e-kirjan yritysten someviestinnän tueksi – Menesty somessa, 30 + 5 ideaa sisältömarkkinointiin

Tuomas
Tuomas
S-Comin markkinointikoordinaattori, sisällöntuottaja ja nörtti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *