@melinacharlotteschmidt

Instagram-seuraajien ostaminen: plussat ja miinukset

Instagram-seuraajien ostaminen • Kesto: 3 min.

Ei liene yllätyksellistä, että olen hurahtanut sosiaaliseen mediaan, erityisesti Instagramiin. Visuaalisena ihmisenä rakastan vahvaa kuvallista viestintää ja tarinointia. Kuvapalvelu Instagram on mahdollistanut yritysten ja yksityishenkilöiden päivittäisen seuraamisen aivan uniikilla tavalla. Markkinointiviestinnän näkökulmasta katsottuna sosiaalisen median eri kanavat luovat kuitenkin haasteita monelle, olipa kyseessä kansainvälinen yritys, mikroyrittäjä täältä Turusta tai yksittäinen bloggaaja. Toisaalta some avaa ovia ja tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden näkyä, tavoittaa uutta yleisöä ja tienata.

On varsin typerää kyseenalaistaa tuijotammeko me markkinoijat ja sisällöntuottajat Instagram-seuraajiemme määrää. Jos sinä et tätä tee – onneksi olkoon, todennäköisesti et turhista välitä! Rehellisyyden nimissä myönnän, että seuraan etenkin mainostoimistomme Facebook- ja Instagram-lukuja päivittäin. Laitamme some-kanaviemme seuraajamäärät myös muistiin ihan kuukausitasolla ja analysoimme mikä oli kannattavaa, mikä ei. Yrityksenä haluamme tottakai tarjota seuraajillemme mahdollisimman laadukasta, viihdyttävää ja katsojaa hyödyttävää sisältöä. Kolikon kääntöpuolella on toki tavoitteet tunnettuuden lisäämisestä, luottamuksen rakentamisesta ja konversioiden maksimoinnista. Tähän toki jokaisen yrityksen pitäisi tähdätä, sillä ilman kauppaa ei ole yritystäkään.

some-markkinointi

Rahalla saa ja hevosella pääsee

Sähköpostiini kilahtelee valehtelematta viikoittain myyntiviestejä luotettavan oloisilta kansainvälisiltä tahoilta, jotka tarjoavat tuhansia Instagram-seuraajia rahaa vastaan. Kuinka houkuttelevaa! Ja halpaa! Sen sijaan että pureutuisin tykkäyksien ja seuraajien ostoprosessiin, kehoitan lukemaan tämän mielenkiintoisen Ylen uutisartikkelin: Ostaisitko 10 000 some-tykkääjää 50 eurolla? Haluaisin kuitenkin pohtia ilmiön plussia ja miinuksia.

Miten meni omasta mielestä? Instagram-seuraajien ostaminen – miinukset:

 Instagram-seuraajien ostaminen ja suuren seuraajamäärän saavuttaminen on tehty äärimmäisen helpoksi. Tosiasia on kuitenkin se, että ostaja maksaa profiileista, joiden takana ei ole oikeaa ihmistä oikeiden ihmisten tarpeilla ja sosiaalisilla taidoilla. Toisin sanoen tyhjät profiilit ovat vain ilmaa.

Tykkäyksien ostamisesta jää kiinni. Törmäsin muutama päivä sitten suomalaiseen mainosalan yritykseen, jolla oli 10k+ seuraajaa Instagramissa. Mielenkiintoni heräsi heti ja klikkasin itseni yrityksen profiiliin. Halusin ottaa selvää minkälaista laatusisältöä yritys tuottaa ja mahdollisesti oppia itsekin jotain uutta. Pettymys oli karvainen, kun huomasin suurimman osan seuraajista olevan kansainvälisiä yksityishenkilöitä sellaisista maista, joissa tuskin ymmärretään suomenkielistä kuvatekstiä. Lopputulos? Kyseinen yritysprofiili tuskin pystyy jatkossa luomaan minulle merkitystä, saati sitten sitouttamaan.

Ostetut feikkitykkääjät tuskin ostavat yrityksen tuotteita tai palveluita.

Hankkimalla seuraajia tykkäystehtaista ostaja tukee todennäköisesti halpatyövoimaa ja tallaa ihmisoikeuksien päälle.

some-markkinointi

Etteikö jotain hyvääkin, Instagram-seuraajien ostaminen – plussat:

+ Suuri seuraajakunta tarkoittaa, että Instagram-tilin omistajalla on vaikutusvaltaa. Tämä taas tarkoittaa, että todennäköisesti useampi käyttäjä sitoutuu tilin julkaisuihin tykkäämällä, kommentoimalla ja jakamalla. Instagramissa, kuten monessa muussakin sosiaalisen median kanavassa nämä julkaisut saavat enemmän ilmaista näkyvyyttä. Siis maksutonta mainontaa! On todennäköisempää, että julkaisut, joihin käyttäjät ovat sitoutuneet näkyvät myös palvelun “featured” -sivulla.

+ Tili, jolla on suuri seuraajakunta on uskottava. Moni brändi onnistuukin tekemään lisämyyntiä some-kanaviaan hyödyntämällä. Tämä mahdollistaa myös uusien tuotteiden ja palveluiden onnistuneen lanseerauksen paitsi myynnin, myös lisääntyvän tietoisuuden kannalta.

+ Brändiuskollisuuden säilyttäminen ja heimolaisuuden lisääminen on huomattavasti helpompaa käyttäjille, joilla on satoja tuhansia aktiivisia seuraajia kuin niille, joilla on faneja “vain” muutama sata. Toki oman heimon säilyttäminen vaatii ponnistuksia sisällöntuotannollisesti.

Instagram-seuraajien ostaminen

Kumpaan leiriin sinä haluat kuulua?

Mitä tulee seuraajien ostamiseen, yrittäjinä ja markkinoijina saatamme toisinaan joutua houkutuksen kohteeksi. Menestys on työn ja tuskan takana – myös sosiaalisessa mediassa. Mutta kuten lähes kaikki muukin, miksi someheimon(kaan) rakentaminen pitäisi olla helppoa? Kuukausittaista analytikkaa seuratessani huomaan itsessäni suunnatonta ilon ja onnistumisen tunnetta joka kerta, kun markkinoinnin eteen tehdyt ponnistelut tuottavat hedelmää, pieni pala kerrallaan.

Mel

Ps. Kirjoitin aiheeseen liittyvän e-kirjan: Menesty somessa, 30 + 5 ideaa sisältömarkkinointiin. Kirja tarjoilee konkreettisia ideoita tunnistettavan Instagram-presenssin luomiseksi ja toimivan sisältömarkkinoinnin tuottamiseksi.

Pps. Nähdään Instagramissa! S-Comin profiilin löydät @SchmidtCommunications -nimimerkin takaa ja minut nimellä @melinacharlotteschmidt.

TallennaTallennaTallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallennaTallennaTallenna

TallennaTallenna

Melina Schmidt
Melina Schmidt

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *