• FIN   |   EN

  • Facebookin reaktiosyötit

    Facebookin reaktiosyötit jäävät historiaan: nämä julkaisut saavat vähemmän näkyvyyttä

    Facebookin reaktiosyötit • Kesto: 2 min.

    Facebookin reaktiosyötit heikentävät jatkossa julkaisujen orgaanista näkyvyyttä. Facebook kertoi maanantaina 18.12.2017 julkaisemassaan uutisartikkelissa aloittavansa reaktiosyöttejä (Engagement Bait) sisältävien julkaisujen hylkimisen. Reaktiosyöteillä tarkoitetaan sivujen tai henkilöprofiilien julkaisuja, joissa katsojaa kehotetaan tykkäämään julkaisusta, kommentoimaan, jakamaan julkaisu omassa profiilissa tai merkitsemään henkilöitä.

    Käyttäjät kokevat Facebookin reaktiosyötit häiritsevänä sisältönä

    Facebookin algoritmi syöttää käyttäjän uutisvirtaan (News Feed) sisältöjä, joihin käyttäjä on aikaisemmin reagoinut. Taustalla on alustan pyrkimys tarjota käyttäjälleen juuri häntä kiinnostavaa sisältöä, hyödyttävää informaatiota sekä viihteellistä arvoa. Algoritmi on jo sellaisenaan asettanut sisällöntuottajille sekä markkinoijille haasteita tulla kuulluksi ja nähdyksi. Julkaisijat ovatkin löytäneet tavan sitouttaa yleisöään julkaisuilla, joissa käyttäjää pyydetään reagoimaan esimerkiksi kommentoimalla. Etenkin yritysten Facebook-sivuilla (Pages) suosittuja sitouttavien julkaisujen muotoja ovat olleet kilpailut sekä arvonnat.

    Tällä viikolla aloitettavan uudistuksen myötä julkaisujen laatuvaatimukset nousevat entisestään, sillä Facebook aloittaa reaktiosyöttejä sisältävien julkaisujen hylkimisen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei julkaisu nouse käyttäjän uutisvirrassa vaikka hän olisikin aikaisemmin sitoutunut vastaavanlaisiin sisältöihin. Muutoksen syynä Facebook kertoo olevan käyttäjien antamat negatiiviset palautteet vastaavanlaisista julkaisuista.

    Hyvästi “tagaa frendisi” ja “osallistu kommentoimalla kuvaan” -julkaisut

    Sisällöntuottajat ja yritykset, jotka julkaisevat (ja ovat julkaisseet) reaktiosyöttejä sisältäviä julkaisuja profiileissaan voivat odottaa sisältöjen orgaanisen näkyvyyden heikentymistä lähitulevaisuudessa. Sivujen ylläpitäjien tulee edelleen keskittyä asiaankuuluvien ja merkityksellisten tarinoiden tuottamiseen sekä julkaisemiseen. Niiden sivujen ja käyttäjien julkaisut, jotka eivät sisällä reaktiosyöttejä tulevat jatkossa menestymään vieläkin paremmin.

    Esimerkkejä reaktiosyöteistä:

    • Äänestä (tykkää, ihastu, haha, vau, surullinen, vihainen) suosikkiasi
    • Tykkää kuvasta, jos mielestäsi kesässä parasta on live-musiikki ja festarit
    • Jaa julkaisu ja tuplaa mahdollisuutesi voittaa lahjakortti verkkokauppaamme
    • Tagaa kolme ystävääsi, joiden kanssa lähtisit unohtumattomalle matkalle New Yorkiin
    • Kommentoi kuvaan KYLLÄ, jos rakastat Disney-leffoja yhtä paljon kuin me

    Potkua markkinointiviestintään ja sisällöntuotantoon

    Facebook ja muut sosiaalisen median kanavat kehittävät algoritmejään ja mainoskäytäntöjään jatkuvasti. Yritysten markkinointivastaavien ja sisällöntuottajien on kiinnitettävä erityistä huomioita some-kanavien uudistuksiin pysyäkseen kiinni alati kehittyvässä digitaalisen vaikuttamisen maailmassa. Tätä tehtävää helpottaaksemme tarjoamme yhdessä S-Comin tiimin kanssa työkaluja ja ideoita toimivien strategioiden ja sisältöjen luomiseen. Liity VIP-listallemme, niin tiedät aina ensimmäisenä mikä on mielestämme kuuminta hottia juuri nyt.

    Mel

    Melina Schmidt
    Melina Schmidt

    1 kommentti
    • Juha "Vauhtipyörä" Ahola
      Vastaa

      Hyvä bongaus Melina FB-kontekstista!

      Mielenkiinnolla odotan, miten tuo käytännössä alkaa näkyä FB-sivuilla. Aiemmin noissa oli paljon tahallista väärinkäytöstä tykkää ja jaa -tyyppisinä, mutta nyt on enemmän kommentoi / tägää -tyyppistä.

      Toisaalta ryhmät ja tapahtumat pitävät sisällään väkeviä mahdollisuuksia, muitakin kuin nämä reaktiosyöttityyppiset postaukset.

      FB-sivuilla luonnollinen näkyvyys alkoi heiketä jo vuosia sitten niin tuli opeteltua noiden ryhmien hyödyntämistä.

      Kyllähän se oikea syy FB:llä tuohon suuntaan homman vienti on se, että pakottaa maksulliseen puoleen yritysten mainostusta. Toisaalta jo monet toimenpiteet ovat sen suuntaisia, että FB toivoo porukan (FB-profiileillaan) enemmän paljastavan itsestään mm. mielenkiinnonkohteistaan. –> Saadaan mainostajille herkullisempaa ja segmentoidumpaa kohderyhmää tarjolle. =)

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *